Saturday, July 31, 2010

g I-CITY....gila tol...

kita org g shah alam..
tp keadaan jd kacau bilaw biler dak2 unirazak g sane...hahaa


ni la dak2 unirazak..





huh!hah





........

lawa dowh..tp sayang jalan basah..

happy kowt...


Maher Zain - Open Your Eyes | ماهر زين - فتح عينيك


beautiful song!!..

Sunday, July 25, 2010

Wednesday, June 30, 2010

kem karisma 25-27 june 2010..

huh...best giler aq g kem karisma...aq ingt x best..upanyer lg best dr plkl..hahah layan dowh..lg d orng yg tersayang g..lg masyuk!!!huhu..aq nk g lg..waaaa...k la..tgk la pic yg aq upload hahha...

banner dia.... kem rakan siswa jasa..



pingat tu..haha

kenangan terindah

member 2 unirazak

muke ngantok la..

peace!!

wira2 bangsa

waa...k.qila bg peace!!

makn noh...

syuk and joey

dak2 unirazak dpt pingat..

couple of the year

curang ye bang???

waa.....ramai dowh..ptpl,unirazak,mmu..

sape tu???

wa...ari terakhir..nk blek..



Sunday, June 13, 2010

lagu........

dgr and comment la sendri....................member nyanyi..saje wt je..........
video

Friday, June 11, 2010

insaflah..wakakaka

video
insaflah wahai member2 aq..........hahahha
tp aq pown belajo men..heheh

kegiatan yg selalu dilakukn di rumah sewa...radio buruk..

video
radio buruk di umah kitaorg

Thursday, June 10, 2010

sengal tol...mlm yg borink...

dh la tension asiment banyak.....x gune...x leh tido..member cm syial...dem tol...







waa......

Saturday, June 5, 2010

tension!!


essiment banyak...waaa..aq tension..
masaalh banyak...waaa aq tension...
xgunaa...waaa aq twnsion....
perlukn ssorang..!!!waaa...tension..

Monday, May 17, 2010

shahir AF8 "kebahagiaan dalam perpisahan"

Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta pasti

Chorus:

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti

(ulang chorus)

Kebahagiaan.. dalam perpisahan..(lagu ni law org yg frust menongeng ok la....)hehehe

Friday, May 14, 2010

pantun 3 suku la plak..hahahaha

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Kenapa kau nak jolok pakai galah
Sebab cempedak tu dah jatuh kat luar pagar .

Kalau ada sumur di ladang
Bolehlah hamba menumpang mandi
Patutlah bau badan kau busuk semacam
Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang..

Pisang emas dibawa berlayar
Masak sebiji di atas peti
Kat pasaraya tak ada hutang hutang
Kalau nak, bayar, Cash On Delivery

Kalau ada jarum yang patah
Jangan di simpan di dalam peti
Kesian betul dengan kau ni
Jarum patah pun kau simpan dalam peti.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Kalau kau berani kejarlah kucing tu
Mesti kau kena cakar sampai berbelang-belang gak..

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat
Kain aku, si pencuri yang sapu

Rumah Pak Mamat di tepi sawah
Pakai langsir berwarna biru
Ooi Pak Mat, langsir warna biru tak lawa lah
Pakailah warna kuning ke, hijau ke, kelabu asap ke.

Air pasang dalam surut pukul lima
Nyonya bangun pagi siram pokok bunga
Haloo nyonya, mau tanya sikit
Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka?

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Kalau padi tu belumlah masak
Janganlah tuai, taklah layu-layuan. .

Limau purut masak di dahan
Batang selasih condong uratnya
Limau purut tak boleh makan
Nanti sakit perut apa ubatnya.

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Buat apa nak ke Pulau Pandan yang jauh tu
Pergi aje ke Kampung Pandan

Sorong papan tarik padan
Buah keranji dalam perahu
Tolonglah jangan makan buah keranji tu
Nanti badan kau orang berbau.

Hayya Cik Siti, perempuan banyak muda
Ana banyak takut jalan tutup mata
Memanglah takut kalau jalan tutup mata
Sebab takut terpijak lubang Indah Water

Encik Baba jatuh dalam parit
Cik Aminah ketawa jerit jerit
Sampai hati Cik Aminah ketawakan saya jerit-jerit
Mentang-mentanglah saya jatuh dalam parit

Buai laju laju
Sampai pokok sena
Woii, jangan buai laju-laju
Nanti kang tercampak kat pokok sena

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Cucur atap tak sedap
Cucuk pisang, cucur udang, haaa tu sedap

Sekian diucapkan. Kepada semua, majulah sukan untuk negara.

Thursday, May 13, 2010

ayat-ayat cinta



Kekasih………….!

Maafkan aku yang selalu menghianatiMu……,

Padahal aku telah berjanji dihadapanMu, bahwa aku akan selalu setia, mengorbankan jiwa raga dan harta ini hanya untukMU. Dan saat itu pula Engkau menjanjikan dengan pasti akan memberiku kebahagiaan hakeki. Hingga aku bergembira dengan perjanjian itu (Qs 9:111).

Kekasih…………..!

Saat itu pula siang malam yang ada dalam ingatanku hanya diriMU. Ketika aku berdiri, duduk, berbaring hanya namaMu-lah yang senantiasa aku sebut (Qs 3 :190-191).

Namun Kekasih………!

Kini aku terperdaya oleh cumbu rayu semu dan kemilau kekasih-kekasih fatamorgana. Padahal dalam SuratMu Engkau telah menyatakan, agar aku tidak terpesona oleh percintaan orang lain. Itu hanyalah percintaan sesaat, dan mereka akan mendapat kesengsaraan selamanya (Qs 3 : 196-197).

Wahai Kekasih…….!

Maafkanlah segala kesalahan dan kekhilafanku padaMU.Janganlah Engkau campakkan aku di hari H, saat aku bertemu denganMu dan di hari saat Engkau pula bertemu dengan kekasih-kekasihMu (Qs 3 : 194).

study..study..study..

selepas aq menempuh spm..aq ingt nk smbg form 6 je..tp aq saje je g register borg msu..x sangka lak dpt..huhuhuhu......jd aq pon g la..aq dpt sambg kt msu pada 7/6/2010...


sinilah aq akan study....heheheh

KEDUDUKAN CINTA DALAM ISLAM

Melalui penyata yang juga merupakan surat kiriman dari Allah tertera mengenai
cinta.

a) Cinta kehadrat Ilahi.

Ketinggian nilai taqarrub Al-Abid kepada Khaliq dapat dikesan melalui skil
cinta murni kehadrat Ilahi. Tanpa cinta kepada Allah perlakuan hamba tidak memberi pulangan yang bererti sedangkan ia menjadi tunjang kepada Islam ialah mengenali dan dan menyintai Allah.
(أول الدين معرفة الله ).

Sinaran cinta itu jua akan mendorong hamba bertindak ikhlas di mihrab
pengabdian diri kepada Allah serta menghasilkan cahaya iman yang mantap. Firman Allah SWT :

- Surah Al-baqarah ayat : 165 –

Meletakkan diri dalam zumrah orang-orang yang menyintai Allah mestilah
bertindak penuh dengan mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya.Firman Allah SWT :

- Surah Al-Kahfi ayat : 11 –

Pencinta Allah adalah pemilik iman yang komited merangkap pejuang yang
dinamis.Mereka menanggapi kewujudan Allah sebagai Qadhi Rabbul Jalil yang tiada tandingan.
Firman Allah SWT :

- Surah Al-Maidah ayat : 50 –
- Surah an-Nisa’ ayat : 124 –

Merekalah tentera Allah yang aktif dan terpilih untuk bertugas gigih bagi
memastikan agama tertegak di muka bumi ini,pula layak menyandang pingat kejayan sejati.

- Surah Al-Maidah ayat : 54 –

Individu mukmin dalam memburu kesempurnaan ibadat dan kejayaan perjuangan sepastinya merangkul erat nilai cinta kepada Allah.

1. تقرب إلى الله
2. مراقبة الله
3. جهاد فى سبيل الله

Kecintaan kepada Allah antara semboyan untuk mengundang nusrah dan cinta
Allah sedangkan nusrah dan cinta Allah pula menjadi saranan terpenting yang digunakan untuk menjamin keistiqomahan dan kekuatan dalam menghadapi konspirasi musuh-musuh Allah .

Memiliki cinta Allah seharusnya menjadi kebanggaan individu mukmin lantaran keagungan nilai dan ketulusan ihsan-Nya.Namun menjadi suatu kesukaran untuk meraih cinta Allah tanpa pengabdian yang menjurus tepat kepada-Nya. Menjelaskan tentang nilai cinta Allah telah berkata :

العلامة أبو يزيد البسطامى : ليس العجب من حبى لك وأنا عبد فقير إنما العجب من حبك لى وأنت ملك قدير
ترجمة فى الطبقات الكبرى 1/65)

b) Kecintaan kepada Rasul

Perutusan duta besar المصطفى ملعمadalah pemegang mohor yang maha Agung
untuk menguruskan dan mengendalikan titah perintah عزوجل sehingga terlaksana pengabdian diri kepada Allah dan pembenterasan الطواغيت
Firman Allah SWT :

- Surah An-Nahl ayat : 36 –

Justeru itu menjadi hak mutlak bagi Baginda Rasul saw bahawa ia semestinya
dicintai lantaran Baginda telah berselut lumpur menghidupkan obor diri sekaligus menyungkurkan puak jahili.


Menyintai Baginda Rasul saw bererti memberi syahadah dan ikatan bai’ah demi perlaksanaan syariat Allah SWT.Firman Allah SWT :

- Surah Al-Hasyar ayat : 7 –

Realiti cinta kepada Saiyidil Mursalin saw mampu menghadirkan cinta Allah
sebagai satu gandingan cinta sejagat. Cinta inilah yang berenergy tinggi ke lokasi tenang dan bahagia serta penyelamat dari sentuhan azab.Firman Allah SWT :

- Surah At-Taubah ayat : 24 –

c) Cinta mukmin

Interaksi cinta sesama mukmin antara pembuluh yang menyalurkan ‘Izzah dan
Himmah Ummah Muhammadiah. Keprihatinan Islam mengorientasi ummah berkombinasi dan bersepadu adalah melalui perlaksanaan program ukhuwwah Addiniah yang bercagarkan percintaan sesama insan.Abu Al A’la Al Maududi dalam risalahnya (تيف السبيل إلى وحدة الأمة الإسلامية ) telah merakamkan :

لست مبالغا فيما أقول أنه لا توجد نظرية لا فى لقديم ولا فى الحديث توجد الإنسانية وتصلح أساسا للدولة العالمية إلا نظرية الإسلام والإسلام فقط هذه هى منهجية الوحيدة التى باستطاعتها أن تجمع بين الناس جميعا وتجعل منهم عائلة واحدة يتكون منها مجتمع عالمى و تنشاء عليها دولة عالمية.

Jalinan erat hati dan tenaga sesama mukmin,menyuburkan semangat تناصر dalam pembinaan akidah yang mantap,sosial yang sihat dan kekuatan tenaga yang ampuh.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
لا تحاسدوا ولا تناجشوا ولا تباغضوا ولا تدابروا ولا بيع بعضكم على بيع بعض وكونوا عباد الله إخوانا المسلم أخو المسلم لا يظلم ولا يخذله ولا يحقره التقوى ها هنا ويشير إلى صدره ثلاث مرات ( أخرجه المسلم )

Akidah yang mantap, sosial yang sihat dan kekuatan yang ampuh merupakan senjata serampang tiga yang efektif untuk menggempur elemen jahiliyyah dan menangani manipulasi Al-Ahzab moden. Berlangsungnya pembelengguan dan penjajahan ummah kini lantaran ketandusan cinta dan kegersangan kasih sayang. Dunia kini merintih kehausan عدالة – سعادة – ومحبة angkara retaknya solidariti ummah.lantas itulah Allah berfirman :
واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا واذكروا نعمة الله عليكم……..


- Surah Ali Imran ayat :

Wednesday, May 12, 2010

g ..zoo..hahahhaa..

sory bebanyak..aq lame x updte blog ni...bz glwr..hahaha
baru2 ni..aq g taiping..bajet nk g pc fair la..tp upenyer membr aq ajaq g zoo taiping..and tie dh beli tiket..pa lg aq pon an je la...
lame aq x g zoo..upenyer..sumer binatang dh besar...tp setiap kali aq g zoo mst ujan..haha abis basah....tgk la pic yg aq sempt tangkp..

busuk tol unta ni...


kura-kura malas..

kijang kowt..bukan sate kajang..


cap gajah..hahahaha..


tapir@tenuk..binatang ni lah telah mengeluarkan angin..x guna...

ni dia ikon perak-seladang..


ni lah yang paling dekat aq dpt tngkp...x tahan busuk..hahah-badak sumbu..


entah la..ni burung pe..banyak sangat bulu...


ni harimau kumbang..enth idup ke mati..sbb x bergerak...


ni la burung sarawak...hahaha..

kuda belang kowt..haha

buaye darat..

Monday, March 8, 2010

two is better than one....tol x???


aq rasa lagu nieh k gak....pape pown...megi saya sudah kembang...

Friday, January 15, 2010

gerhana matahari separa 15 januari 2010

Pada hari Jumaat, 15hb Jan 2010 nanti, sebuah lagi kejadian gerhana matahari akan berlaku. Kali ini, ia merupakan Gerhana Matahari Cincin yang akan dapat dilihat disepanjang laluan sejauh 300km yang merentasi benua Afrika, kemudian melalui Lautan Hindi di mana gerhana akan berada pada fasa paling lama iaitu 11 m 8 saat.

Kemudian ia akan meneruskan laluannya ke India, Bangladesh, Burma dan berakhir di China.Di Malaysia, hanya Gerhana Matahari Separa sahaja dapat dilihat pada tarikh tersebut.

ini yang dpat dilihat di india,bangladesh,burma,dan china(gerhana matahari cincin)

ini sahaja yang dapat dilihat dimalaysia(gerhana matahari separa)


Kiraan waktu gerhana dari lokasi bandar-bandar utama di malaysia adalah seperti berikut:

Kuala Lumpur

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:01 PM

Fasa Maksimum (41% 28.6% Matahari Tertutup):4:26 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:38 PM

Kota Bharu

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:03 PM

Fasa Maksimum (47% 34.5% Matahari Tertutup):4:31 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:45 PM

Langkawi (Kuah)

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 2:54 PM

Fasa Maksimum (52% 39.7% Matahari Tertutup):4:27 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:46 PM

Kuching

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:34 PM

Fasa Maksimum (23% 12.2% Matahari Tertutup):4:34 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:27 PM

Miri

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:43 PM

Fasa Maksimum (24% 12.9% Matahari Tertutup):4:41 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:33 PM

Kota Kinabalu

Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:47 PM

Fasa Maksimum (24% 13.5% Matahari Tertutup):4:44 PM

Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:35 PM

Nota: Kiraan dibuat berdasarkan waktu standard Malaysia. Perisian Skymap Pro (versi 8). Laman web Solar Eclipse Calculator

kawasan-kawasan yangdijangka dapat lihat gerhana matahari separa


CARA MELIHAT GERHANA

Seperti yang selalu diingatkan, jangan SEKALI-KALI melihat Matahari dengan mata kasar atau alat mencerap (teleskop atau binokular). Cahaya matahari amat terang dan memancarkan radiasi yang amat tinggi sehingga boleh merosakkan mata sehingga buta.

Kaedah paling selamat melihat fasa-fasa gerhana ialah dengan menggunakan kamera lubang pin (Pin Hole Camera).

Jika anda mempunyai binokular, gunalah kaedah projeksi atas kertas (cardboard projection).

Jika anda mempunyai teleskop, sebaik-baik kaedah ialah dengan menggunakan penapis matahari (seperi baader atau mylar). Cuba elakkan daripada menggunakan kaedah projeksi atas kertas kerana intensiti cahaya matahari amat kuat dan boleh mencairkan kanta mata (eyepiece) anda!

Rujuk SINI


ni lah yang paling bajet...gune filem lama jew...

Amaran! melihat gerhana Matahari secara terus dengan mata kasar boleh menyebabkan kerosakan pada mata. Jangan melihat gerhana tersebut tanpa menggunakan penapis Matahari yang selamat.nanti adalah yang x g sekolah dgn kerja...

Suasana ketika Gerhana Matahari Separa.

Disebabkan matahari teramat cerah, tidak banyak kesan yang dapat dirasa atau dilihat ketika fasa gerhana. Mungkin paling jelas ialah suasana sekeliling akan kelihatan ‘kurang’ terang berbanding biasa. Namun, anda perlulah mempunyai skil observasi yang tinggi untuk benar-benar dapat melihat perbezaan cahaya ketika fasa gerhana.

Rajah di atas menunjukkan keadaan ketika gerhana maksimum dari Kuala Lumpur. Simulasi dibuat menggunakan perisian Stellarium.

Sumber : http://www.falak-online.net/portalfalak/content/8/1/2010/gerhana-matahari-separa-15-januari-2010

contoh cam ni lah...kt belakang umah aq...

ni adalah contoh gambar yang sempat aq ambil kt kawasan aq berdekatan dgn bukit merah laketown(belakang bilik aq)..sory camera x clear..



diambil pada pukul 3.20 ptg


ni pukul 3.25 ptg..



ni kene lindung dgn awan...cowi r..


haa..ni masa pukul 4.26 ptg..


ni pukul 4.45 ptg..

haa...ni dah nak abis dah..pastu aq x tangkap dah..mata aq sakit...hahaha


trimas bebanyak...